Läs gärna först vad metoden går ut på!
I boken ”Pedagogisk översättning” inleddes och beskrivs metoden under den tid då WISC-III var dominerande för skolpsykologer.
Då den svenska versionen av WISC-IV senare introducerades kompletterades metoden och ett häfte utgavs som rörde detta och erfarenheter av WISC-IV.
När nu WISC-V, med sina digitala kompletteringar, används så kan jämförelser göras för de deltest som används för metoden.
WISC-V innehåller sex av åtta deltest som funnits i både WISC-III och WISC-IV. Dessa "gamla" deltest är i huvudsak lika de ursprungliga.
WISC-V:s två- för Pedagogisk översättning - saknade deltest är båda icke-verbala. I de tidigare versionerna av WISC utgjordes de av deltesterna "Bildkomplettering" och "Bildarrangemang" (ersatt av "Bildkategorier" i WISC-IV).
"Bildkomplettering" tycks motsvara WISC-V:s "Bildminne".
"Bildarrangemang" tycks motsvara WISC-V:s "Figurvikter".
Dessa motsvarigheter bör kritiskt analyseras huruvida deras - i förhållande till "Bildkomplettering" och "Bildarrangemang" - annorlunda mätfält påverkar översättningen vid pedagogiskt handhavande.
Ett stöd för skolpsykologens analys kan då vara WISC-V:s CHC-modell och övriga resultat.
Vid samtalet med specialpedagogen bör en noggrann diskussion föras om de vägar som kan tas vid den Pedagogiska översättningen med elevens pedagog/pedagoger.
Nedan räknas de deltest upp som är aktuella för metoden gällande WISC-III, WISC-IV samt WISC-V:
WISC-III
Verbal Information | Likheter | Sifferrepetition | Ordförråd
Icke-verbal Bildkomplet | Bildarr. | Symbolletning | Kodning
WISC-IV
Verbal Information | Likheter | Sifferrepetition | Ordförråd
Icke-verbal Bildkomplet | (Bildka) | Symbolletning | Kodning
WISC-V
Verbal Information | Likheter | Sifferrepetition | Ordförråd
Icke-verbal (Bildminne)|(Figurvikt)| Symbolletning | Kodning
För läsare, som ännu inte läst boken, kan nämnas att ovanstående uppdelning av deltest från de olika versionerna av WISC har ett gemensamt syfte. En sammanfattning finner Du här.